Plzeňské dresy vyhrály

Věděli jste, že Plzeň má nejhezčí dresy v extralize?

Plzeň - Není to tak dávno, co hokejisté v extralize připomínali jezdící reklamní panely. Z klubových dresů toho zbývalo málo a fanoušci si zoufali. Jenže doba se mění. Dnes se čím dál tím víc dbá na čistotu a design. Jako v NHL.

„U nás v Plzni jsme nastavili jasné podmínky, za kterých mohou mít partneři své logo na dresu. A jelikož je nemůže splnit jen tak někdo, tak se výrazně eliminoval jejich výběr,“ popisuje Milan Braun za obchodní oddělení klubu.

Může se to zdát jako odvážný tah, kvůli kterému přijdou týmy o výraznou část příjmů. Jenže tak dramatické to není. Platí úměra, že jedno velké logo přinese zhruba stejné množství peněz jako deset malých.

Průkopník na chvostu

Čistota dresů je v extralize všeobecný trend, jenže ne vždy se úplně povede. Průkopníkem v této oblasti bývala Sparta, která však v anketě skončila až čtvrtá od konce. Může za to zřejmě spojení s Billou, jejíž výrazné logo vyloženě bije do očí. Pro sponzora ideální stav, na druhou stranu to přináší nepochopení i od vlastních fanoušků.

Anketa? Vyhrála Plzeň!

Sportovní redakce iDNES.cz a MF DNES uspořádala anketu o nejhezčí dres v extralize, ve které hlasovalo téměř 26 tisíc čtenářů. Vítězem se stala Plzeň, která získala 4 842 hlasů, těsně před Kometou. Spokojení mohou být i ve Zlíně, Litvínově nebo Jihlavě. Propadly naopak dresy Olomouce, Mladé Boleslavi, Třince nebo i Sparty.

Někdy je potřeba mít i štěstí. Jako kupříkladu Plzeň s okřídleným logem Škody, které perfektně zapadá do barevného konceptu už jen tím, že firma stejně jako klub osvěžila image barevným přechodem ze světle modré do tmavé.

A propos právě tmavším odstínem modré v Plzni zabodovali. Prvotní nápad vzešel z hlavy majitele, generálního manažera a hlavního kouče Martina Straky, jenž se o podobu dresů hodně zajímal. „Světlejší máme v pruhu u ramene, aby se zachoval odkaz na mistrovskou sezonu z roku 2013,“ přibližuje za oddělení marketingu Lucie Kabátová.

Inspiraci z NHL si kluby berou i při tvorbě nových znaků. V Plzni zavedli indiána, který se rychle chytil. Na netradiční a modernější pojetí vsadil i Chomutov. Maskotem se stal pirát, který se objevil v názvu, znaku a tím pádem i na dresu. Ozubená lebka se šátkem a zlatým zubem působí nevšedně, jenže v anketě to nestačilo. Podobně jako jednoduchost Mladé Boleslavi.

Ani jeden tým totiž nedisponuje dostatečným množstvím sympatizantů. Na druhou stranu: poměrně málo hlasů vzhledem k fanouškovské základně dostaly Pardubice, jejichž design i přes inovaci působí zmateně a nesynergicky.

Když chybí nápad

Někdy však chybí i snaha, nápad či náznak originality. Jako v Olomouci, jejíž dres skončil v anketě poslední. Popravdě není divu: působí tuctově. A to navzdory faktu, že není přeplácaný reklamami.

Leccos vysvětlují slova Zuzany Němcové, která má v klubu na starosti marketing. „Pro nás je priorita sestavit kvalitní tým. Jak vypadá dres, to u nás až tak důležité není.“

K povedeným variantám dresů patří ty tradičně žlutočerné z Litvínova nebo zlínské, kde vyšli vstříc fanouškům a vrátili do znaku i názvu oblíbeného berana. A pozitivní ohlas sklidila i snaha Jihlavy a její hravá moderna: ježek vylézající z písmene D, nebo chcete-li J, což jsou iniciály názvu Dukla Jihlava.

Asi nikdy nebude možné docílit ideálu, a tudíž dresu bez nápisů, přesto se situace v extralize za posledních několik sezon výrazně změnila. „Nejde jenom o design, ale třeba i o materiály. Lehkost a funkčnost dresů jde dopředu stejně rychle jako ostatní hokejové vybavení,“ říká Tomáš Vlasák, trojnásobný mistr světa a dnes plzeňský sportovní manažer. Kam půjde vývoj dál?

Autor: Jaroslav Tomas
Zdroj: https://hokej.idnes.cz/nejhezci-dresy- anketa-vysledky- d3d- /hokej.aspx?c=A171115_192301_hokej_rou