Rozhovor obchodní manažer

Potvrdilo se, že v nouzi poznáš přítele, děkuje Rudolf Matějka fanouškům HC Škoda Plzeň

V obsáhlém otevřeném rozhovoru s Rudolfem Matějkou, obchodním manažerem HC Škoda Plzeň, který v klubu načíná již svou čtvrtou sezónu, se dočtete, jak si vede projekt JSEM SRDCAŘ, ale také reakce na nejčastější nepravdy, které se šíří na sociálních sítích.

Můžete prozradit alespoň přibližné statistiky ohledně úspěšnosti projektu JSEM SRDCAŘ? Jak se fanoušci klubu zachovali v možnosti vrácení či prodloužení svých loňských permanentek?

V první řadě bych rád ještě jednou připomněl naše pohnutky, proč jsme s tímto projektem přišli. Samozřejmě bychom čistě z lidského a etického hlediska rádi všem fanouškům vrátili 100 % ceny permanentky nebo jim jí automaticky prodloužili na příští sezonu. Takové řešení by se nejvíce líbilo i nám. Bohužel musíme sledovat i ekonomickou stránku této transakce a ta by byla pro klub zcela zničující. Žijeme v mimořádné době, jež bohužel nabízí jen samá špatná řešení, ze kterých nemůže nikdo vyjít 100 % spokojený, ale pokaždé více nebo méně nespokojený. Proto jsme přišli s projektem JSEM SRDCAŘ, abychom fanouškům vysvětlili těžkou situaci a požádali je o podporu. Samozřejmě se nikdy nelze zavděčit všem, ale vzhledem k tomu, že se doposud k „Srdcaři“ přihlásilo 65 % držitelů permanentek, 8 % jich dokonce klubu ponechalo celou hodnotu permanenty a „jen“ 27 % požádalo o vrácení peněz, zřejmě nebyla naše nabídka úplně špatná. Musím říct, že velká část fanoušků, která o vrácení požádala, nám k tomu přiložila i velmi milé dopisy nebo emaily s podporou a odůvodněním. Počínaje změnou zaměstnavatele, častými nočními směnami a konče vlastními finančními problémy. To je nám samozřejmě jasné, že každý v této době řeší své problémy, a o to více si vážíme, když přesto myslí na svůj klub.

Fanoušky také zajímá, co se stane s jejich prodlouženými či koupeným permanentkami, pokud se v září nedostanou vinou koronavirových opatření do arény.

Abych řekl pravdu, je to i pro nás velkou neznámou. Nikdo nemáme křišťálovou kouli a nelze odhadnout, jaké restrikce budou platit v červenci, jaké v září a jaké koncem roku. Každopádně se nechceme dopustit stejné chyby jako loni, kdy jsme v souladu s platnými nařízeními vlády prodali nejprve 25 % kapacity stadionu, následně dalších 25 %, abychom za týden museli celý stadion pro fanoušky zavřít. Loni nikdo z nás netušil, co nás čeká, a všichni jsme mysleli, že máme nejhorší za sebou. Nyní je jasné, že musíme počítat úplně se vším. Proto v tomto okamžiku řešíme žádosti o vrácení vstupného a všem ostatním, kteří permanentku nevrátili, jejich místa samozřejmě rezervujeme a připravujeme se na slíbené prodloužení. Přestože tedy momentálně ještě neznáme konkrétní řešení, nikdo o své místo nepřijde. Prodej „Srdcaře“ spustíme až v okamžiku, kdy budeme mít jistotu, že se bude sezóna 2021/22 hrát s fanoušky v hledišti. A to jak s plnou, tak omezenou kapacitou. Prodáme vždy jen tolik „Srdcařů“, kolik jich dostaneme do hlediště, a za toto budeme ručit. Máme připravené scénáře na kapacitu 500, 1 000, 1 700, 3 500 fanoušků, ale i stadion bez omezení. Některé scénáře počítají s tím, že se pro tuto sezonu nebudou permanentky prodávat vůbec, ale vrátíme se pouze ke vstupenkám, abychom lépe operativně reagovali na aktuální situaci. „Srdcaři“ by si pak přednostně vyzvedávali vstupenky po předložení permanentky a případná další volná kapacita by se uvolnila do prodeje pro ostatní. Nechci popisovat každý ze scénářů. V tomto okamžiku bych rád zopakoval, že celý projekt spustíme až v okamžiku, kdy budeme mít alespoň nějakou jistotu, že zvolený scénář dokážeme beze zbytku dodržet.

Na klubových sociální sítích se vyrojila celá řada nepravd či dezinformací. Jednou z nich je „fakt“, že ten, kdo si loni nekoupil permanentku, na situaci vydělal. Údajně by mu jeho místo mělo zůstat, kdežto lidem, kteří vrací své sezónní karty, opce zanikne.

Nejen na sociálních sítích! Spousta fanoušků mi k tomuto i volala nebo poslala email. Tak to skutečně není. Loni byla lhůta pro rezervace permanentek do 16. 9. 2020. Jelikož se do tohoto dne neprodala ani celá poloviční uvolněná kapacita, která se mohla v daném okamžiku prodat, a zbylo 150 míst, všechny rezervace propadly a zbylá místa se prodávala ostatním zájemcům. Za dva dny pak došlo k prodeji těchto míst a prodej se zastavil. Toto jsme naprosto transparentně a průběžně komunikovali na našich stránkách a sítích, a tak netuším, proč pár jednotlivců šíří tyto nepravdy (často ani sami žádné permanentky nemají zakoupené). Stejně by rezervace propadly v každé jiné sezoně.

Mimo další se řeší i to, že balíček JSEM SRDCAŘ a poplatek za tento balíček 1 929,- Kč znamená jen prodloužení opce a fanoušek si plnou cenu nové permanentky beztak bude muset koupit.

Jak jsem již vysvětloval dříve, projekt „Srdcaře“ znamená prodloužení permanentky v ceně balíčku a bude spuštěn v okamžiku, kdy bude jasné, jak se epidemiologická situace vyvíjí a jaká omezení nebo uvolnění přinese. Máme již rok zkušeností s bojem proti pandemii, a tak se již podruhé nenecháme vmanipulovat do nějaké blamáže. To by již bylo zcela neomluvitelné.

Další z diskutovaných záležitostí je to, že hráči v play off nedostávali zaplaceno, a proto že se boje s Olomoucí naschvál vypustily.

Také jsem na toto téma dostal několik přímých dotazů. Je to samozřejmě naprostý nesmysl. Je pravdou, že jsme se s hráči dohodli na snížení jejich odměny. Nejednalo se přitom o žádnou astronomickou částku. Všechny faktury jsme hráčům proplatili řádně, v plné výši a v termínu splatnost. Stejně tak se vypořádají i jejich faktury za měsíc duben. Toto platí i pro všechny ostatní obchodní partnery klubu. Mezi našimi závazky není jediný po splatnosti.

Můžete nastínit, jak si HC Škoda Plzeň vede na poli partnerském? Jak se sponzoři a podporovatelé klubu postavili ke všeobecně náročné situaci a jestli pandemie znamenala významný úbytek jejich počtu a následného plnění smluv?

Zde jsme byli překvapeni ještě více. Na začátku sezóny jsme se připravovali na zásadní snížení jejich finančního plnění, protože nám bylo jasné, že musí v první řadě vyřešit problémy uvnitř svých firem, a teprve pak mohou sledovat naše zájmy. Z tohoto důvodu jsme uspořádali ve dvou kolech setkání se všemi partnery, abychom otevřeně prodiskutovali současnou situaci a zjistili, s čím můžeme počítat. Většina z našich partnerů si je vědoma, že příjem z jejich reklamního plnění je pro nás zásadní a nelze jej ničím nahradit, a proto nám ponechala obvyklé plnění, a tím zajistila pro klub základní finanční stabilitu. Samozřejmě byli i tací, které koronavirus zasáhl v jejich vlastním provozu, a proto jsme se letos nedohodli. Jsme však dohodnuti, že se v okamžiku, kdy se situace uklidní, do klubu opět vrátí.

Když jsme zmínili partnery, i zde se šíří spousta nepravd a úmyslných lží. Dokonce jsem slyšel, že jsem z klubu „vyštval“ kolem 700 menších partnerů. Přitom je jejich seznam uvedený na našich stránkách a každý, koho zajímá pravda, se může sám přesvědčit, která loga na webu mizí a která se nově objevují. Navíc v novodobé historii klubu se počet partnerů pohybuje stále mezi 90 - 130.

Jak vnímáte jednotlivce na sociálních sítích, především na facebooku, kteří často jen vystupují ve formě věčně nespokojených kritizujících. Cítíte, že jsou to ještě fanoušci, či si myslíte, že jednají s úmyslem klub poškodit? Dá se na ně nějak reagovat?

Jsem moc rád, že jsou v dotazu zmíněni jednotlivci. Z mého pohledu se jedná o osoby s vlastními problémy, kteří si své vlastní osobní prohry a selhání kompenzují neustálým pliváním a haněním, a to všeho, co uděláme a zveřejníme. Koneckonců i vlastní forma těchto komentářů a jejich pokleslá úroveň vypovídá o jejich povaze. Nemyslím si, že chtějí přímo klub poškodit, prostě je to jediná platforma, kde mají možnost „vyniknout“. Když jsem byl v dětských letech, takoví na nás pokřikovali z okna nebo balkonu, ale do očí neřekli nikomu nic. To nejlepší, co bychom pro ně mohli udělat, by bylo na jejich příspěvky reagovat, a dát jim tak tolik chtěnou pozornost. To klub nikdy neudělá. Každý, kdo se podívá na jejich jména, vidí, že se stále opakuje 10 jedinců. Nejedná se o ojedinělý jev v našem klubu, ale je to v celé společnosti. Odborně se tomu říká „hlas křičící menšiny“. Kdo se této menšině (věčně a se vším nespokojené) věnuje na úkor spokojených, nikdy nedopadne dobře.

Skutečně nerozumím těm neustálým pomluvám a není mi jasné, jak se někdo může označovat za fanouška (často se snaží šokovat kolik desetiletí), a přitom klub pomlouvat a v podstatě mu přát zkázu. Ale za ty tři roky, které jsem na klubu, vidím, že to jsou dnes již jednotlivci, kteří jsou navíc ostatními fanoušky často usměrňováni a ve své zlobě zůstávají osamoceni. Přestože jsme dlouhou dobu zastávali demokratický přístup a nemazali jsme žádné příspěvky v komentářích, dostáváme stále více podnětů, proč toto hulvátství (a to jak směrem k vedení klubu, tak trenérům nebo hráčům) tolerujeme a nereagujeme na něj. Z tohoto důvodu jsme rozhodli, že budeme všechny nenávistné a lživé komentáře mazat a jejich šiřitele blokovat.

Co byste naopak vzkázal fanouškům, kteří i v takové době při klubu stojí?

VELKÉ DÍKY VÁM VŠEM. Jsme rádi, že máme tak skvělé fanoušky, kteří za svým klubem stojí v dobrých i špatných časech. O které se může klub opřít i v okamžiku, kdy se mu sportovně zrovna nedaří, oni jej přesto podporují a „ženou“ hráče před sebou do dalších bitev a hned nad nimi nelámou hůl. Letos jsme se o ně mohli opřít i po ekonomické stránce, a to pro nás bylo velmi příjemné překvapení. Ne nadarmo se říká „v nouzi poznáš přítele“. Rád tedy končím pozitivně, a ještě jednou všem děkuji a těším se, až se opět budeme potkávat na našem milovaném hokeji.